Kvinne med rødt hår står ved et kassasystem å snakker med en kvinnlig kunde med brunt hår og rød genser

Den «nye» kundereisen

Digital markedsføring

"Internett har fundamentalt endret hvordan vi handler produkter og tjenester. Det kan ikke lenger kalles en salgsprosess, for det er i realiteten kjøpsprosess. Hvor bevisst er du på dette når du fatter strategiske beslutninger for din bedrift?"

Jeg håper dette er gammelt nytt for de aller fleste, og jo flere desto bedre. Men, erfaring tilsier at det er veldig mange som er klar over dette i større eller mindre grad, uten at de nødvendigvis har det så langt fremme i hjernebarken som de kanskje burde.

Og det er kanskje ikke så rart. For når vi skal selge våre produkter og tjenester så er vi selgere og i en helt annen modus enn når vi skal kjøpe. Da er det kanskje lett å glemme at vi gjør våre innkjøp på en helt annen måte enn vi gjorde for 10 år siden. Samtidig glemmer vi da kanskje også at «alle andre», våre kunder inkludert, også gjør sine innkjøp på helt andre måter enn for 2, 5 og 10 år siden.

Når gammel vane i tillegg er vond å vende er det så mye enklere å gjøre som vi alltid har gjort. Når vi skal selge noe i hvert fall.

Skulle du kjøpe deg skjorte og slips for 10 år siden besøkte du kanskje 3, 4 eller 5 butikker (og da snakker jeg om personlig oppmøte i hver eneste butikk). I dag er sjansen svært stor for at du ikke besøker en enste butikk i det hele tatt. Du søker informasjon på nettet, finner det frem til det du vil ha, bestiller og får varene levert hjem. Kanskje oppsøker du den butikken som har produktene du har bestemt deg for slik at du kan prøve størrelsene, eller fordi du må ha varene i dag.

Hva betyr dette for butikkene som selger disse skjortene og slipsene? Jo, alle de butikkene du besøkte for 10 år siden fikk en mulighet til å presentere seg for deg personlig. Vise deg sitt service- og kompetansenivå og produktutvalg. Og kanskje endte du opp med kjøpe hos den butikken med den hyggeligste (og beste?) selgeren.

Det var en salgsprosess hvor selgeren fikk anledning til aktivt og personlig å påvirke kjøperen tidlig i prosessen. I tillegg hadde butikkselgeren mulighet til både oppsalg og mersalg. Kunder som møter opp fysisk i en butikk har med stor sannsynlighet allerede bestemt seg for hva han eller hun skal ha. I forkant har kjøperen gjort sine undersøkelser på nett, uten aktiv eller personlig påvirkning fra selger, altså en kjøpsprosess hvor kjøper i langt større grad har kontrollen over prosessen.

Eksempelet over kan overføres til de fleste bransjer med noen forskjeller. Kjøpemønstre kan variere noe, både type vare og vareverdi kan spille inn og gi generelle handlingsmønstre som er noe annerledes enn i mitt eksempel.

Når det gjelder kjøp av bil, vil kjøper ofte besøke bilforhandler før kjøpet gjennomføres. Men vi besøker i snitt omtrent bare 1/3 så mange forhandlere som vi gjorde for 10 år siden før vi kjøper.

Så hva betyr dette for din bedrift? Min konklusjon må bli at din aller viktigste selger er hjemmesiden eller nettbutikken din. Det er den selgeren de fleste av dine kunder møter først, og som etterlater førsteinntrykket av din bedrift til potensielle nye kunder. Det er også den eneste selgeren du har som er på jobb 24/7.

Og i et slikt perspektiv, hva blir da viktig? Jo, å ha en nettside som alltid er oppe, som gir bedriften ditt et ansikt utad som skaper tillit hos potensielle nye kunder. Som gir dem svarene de trenger for å legge sin bestilling hos deg. Og i bestillingsprosessen kan gjøre både oppsalg og mersalg, slik den gode butikkselgeren alltid sørget for.

For mange er dette en selvfølge og dermed også like selvfølgelig å investere i hjemmeside eller nettbutikk ut i fra dette perspektivet. Og som sagt, jo flere som har skjønt det, og bruker det, desto bedre. Hvis du føler du har noe å gå på, ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale.

Uansett om du selger på nett, fra «brick-and-mortar store» eller begge deler, ønsker jeg deg en riktig god og lønnsom sommersesong!

Estimert lesetid

3,5 minutter

Kategorier

Emner

 Del innlegg

Abbonér

Relaterte Innlegg

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Enten du har en nettbutikk du må oppgradere, eller du skal starte en helt ny nettbutikk så må du på et tidspunkt velge hvilken netthandelsløsning du skal bruke. Det finnes en rekke løsninger og enda flere tilbydere. Bare det å velge en løsning eller leverandør kan bli både tidkrevende og kostbart. Her skal du få noen tips på veien som jeg håper kan hjelpe deg når du skal finne din nye netthandelsløsning.

Har du noe på hjertet? Send oss noen linjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This