Dette må du vite når du skal analysere din e-postmarkedsføring

Digital markedsføring, E-postmarkedsføring

""

Det kanskje aller viktigste med all markedsføring er å analysere resultatene, og deretter bruke disse for å optimalisere for enda bedre resultater. E-post er intet unntak i her. Hvis du er usikker på hva du skal analysere og hvilke måleparametere du skal forholde deg kan denne artikkelen hjelpe deg i gang.

Innledning

Det finnes en rekke ulike måleparametere å vurdere resultatene av din e-postmarkedsføring etter. Akkurat hvilke du skal forholde deg til hvert enkelt tilfelle kommer an på hvilket mål du hadde med kampanjen din. Når gjelder e-postmarkedsføring skal jeg ta deg gjennom de viktigste måleparameterene som du bør kjenne til (jeg bruker de engelske betegnelsene fordi det er de kommer til møte enten du bruker Mailchimp eller Klaviyo).

Open Rate Click-through Rate Click per Unique Open (eller Click to Open Rate / CTOR) Conversion Rate Total Revenue

I tillegg til disse bør du også følge med på Unsubscribe Rate, Bounce Rate og Spam Complaint Rate/Spam Rate.

La oss se nærmere på hver av disse, hva de betyr og når du bør bruke dem som måleparametere for din analyse av om e-posten eller kampanjen var vellykket eller ikke.

Open Rate

Open Rate forteller deg hvor stor andel av alle de du sendte e-posten til som faktisk åpnet den. Hvis du sendte e-posten til 1000 mottakere og 200 åpnet den vil din Open Rate være 20%.

Open Rate viser om du klarer å engasjere mottakerne nok til at de åpner e-posten din. Hvis hovedmålet ditt for kampanjen er å levere innhold med e-posten(e) er Open Rate en viktig hovedparameter.

Hvis du skal A/B teste emnefeltet ditt bruker du også Open Rate som måleparameter for å vurdere hvilken som var den beste. Fordi Open Rate gir deg en klar indikasjon på hvilket emnefelt som fikk flest til åpne e-posten.

Click-through Rate (CTR)

Click-through Rate forteller deg hvor stor andel av mottagerne dine som ikke bare har lest e-posten din, men også klikket en lenke i den. Hvis vi holder oss til eksempelet over og 50 av de 200 som åpnet e-posten klikker på en lenke i den vil din CTR være 5%.

CTR forteller deg noe om innholdet i e-posten din er engasjerende og resonerer godt med mottakerne. Eller om kundene dine opplevde tilbudet du sendte dem som like godt som det du syntes det var.

CTR er et godt måleparameter hvis målet ditt med kampanjen var å få folk til å besøke nettsiden eller nettbutikken din, lese en artikkel eller å fylle ut et skjema fylle ut et skjema.

Når du blir mer avansert kan du også skille mellom Individual CTR og Holistic CTR, men vi skal ikke gå i nærmere inn på dette nå.

Click per Unique Open/Click to Open Rate (CTOR)

CTOR forteller deg hvor stor andel av de som åpnet e-posten din som også klikket på en lenke i e-posten. I eksempelet over ville din CTOR vært 25%, fordi av de 200 åpnet den var det 50 som klikket på en lenke.

CTOR kan fortelle deg noe om hvor effektiv din CTA (Call-To-Action) er, men også noe om hvor godt innholdet ditt resonerer med mottagerne.

Forholdet mellom CTR og CTOR vil også kunne gi deg viktig informasjon. Hvis du har en lav CTR, men en høy CTOR indikerer det at innholdet i e-posten din er bra, men du har den sendt den til mange som egentlig ikke er interessert i innholdet uansett. EN lav CTOR score vil indikere at du må jobbe mer med innholdet ditt.

Conversion Rate

Conversion Rate beskriver forholdet mellom antallet sendte e-poster og antallet konverteringer du fikk. Så la oss si at av de 50 som klikket på en lenke så var det 20 som fullførte handlingen du ønsket at de skulle fullføre (altså du klarer å oppnå 20 konverteringer). Da vil din Conversion Rate være 2% fordi 20 av de 1000 du sendte til endte opp som konverteringer.

En konvertering vil ofte være et kjøp, men kan også være en nedlastning av en app eller PDF, påmelding til et nyhetsbrev eller seminar, besvarelse av en spørreundersøkelse eller utfylling av et skjema. Hav som er en konvertering kommer an på kampanjen din og målet du hadde for denne.

Hvis målet ditt er å maksimere omsetningen din eller få flere abonnenter til nyhetsbrevet ditt vil Conversion Rate være et vesentlig måleparameter.

Total Revenue (total omsetning)

Total Revenue forteller deg hvor mye inntekter som ble generert som et direkte resultat av e-postkampanjen din. Her bør du se på både den totale omsetningen og gjennomsnittlig omsetning per kunder.

Hvis Open Rate og CTR er lave, men har klart å treffe noen få kunder som har handlet mye slik at både omsetning og gjennomsnittlig omsetning per kunde er høye kan man kanskje likevel si at kampanjen var vellykket. Men, det kan være lurt å jobbe med både emnefelt og innhold og se segmenteringen. Kanskje du bør målrette mer mot de som handlet, og andre som likner på dem. Slik vil du kanskje få enda bedre resultater neste gang.

Total Revenue er uansett et viktig måleparameter blant andre dem driver nettbutikk og de som driver innsamlingsaksjoner.

Andre måleparametere

Når det gjelder Unsubscribe Rate, Bounce Rate og Spam Rate så er dette parameter du bør følge med på både i hver kampanje og generelt. Disse bør naturligvis være så lave så mulig, er de høye kan det først og fremst være et tegn på at kvaliteten på listen din er dårlig. Da bør du rydde opp og slette eller melde av inaktive kontakter så snart som mulig.

Et annet tiltak kan være å aktivere ‘Double Opt-In’ slik at alle som melder seg på ditt nyhetsbrev må bekrefte påmeldingen før de legges til listen. Dette øker bare sjansen for at de som melder seg på virkelig ønsker å høre fra deg, men eliminerer også muligheten for »falske» påmeldinger.

Det siste du kan se på er innholdet i e-postene dine. Sender du det du lover i påmeldingsskjemaet? Sender du e-poster som relevante og verdifulle for kundene dine?

Da håper jeg du har fått en litt bedre forståelse av hvordan du kan analysere resultatene av dine e-postkampanjer. Hvis du vil ha hjelp med din e-post markedsføring, send meg en e-post så tar vi en prat, helt uforpliktende, og finner sammen ut av om det er noe vi kan gjøre for deg. Vi er både Klaviyo Partner og Mailchimp Certified.

Husk at det å sende noen en e-post ikke er en rettighet du har, men privilegium du får.

Estimert lesetid

minutter

Kategorier

Emner

 Del innlegg

Abbonér

Relaterte Innlegg

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Enten du har en nettbutikk du må oppgradere, eller du skal starte en helt ny nettbutikk så må du på et tidspunkt velge hvilken netthandelsløsning du skal bruke. Det finnes en rekke løsninger og enda flere tilbydere. Bare det å velge en løsning eller leverandør kan bli både tidkrevende og kostbart. Her skal du få noen tips på veien som jeg håper kan hjelpe deg når du skal finne din nye netthandelsløsning.

Den «nye» kundereisen

Den «nye» kundereisen

Internett har fundamentalt endret hvordan vi handler produkter og tjenester. Det kan ikke lenger kalles en salgsprosess, for det er i realiteten kjøpsprosess. Hvor bevisst er du på dette når du fatter strategiske beslutninger for din bedrift?

Har du noe på hjertet? Send oss noen linjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This