Kommunikasjon i krisetider

Kommunikasjon

""

Etter 5 uker med coronakrise er det mange som sliter, både privat og profesjonelt. Det er vanskelige tider, men vi står dem sammen. Jeg har fått mange tilbakemeldinger om at folk synes det er vanskelig med kommunikasjon i krisetider. De er usikre på hva som er «rett og galt» og redde for å tråkke feil. Derfor har jeg skrevet denne artikkelen med noen enkle tips som kanskje kan hjelpe deg på vei.

Kommuniser med ydmykhet

I en krise, slik den vi står i nå, må vi kommunisere med større grad av ydmykhet enn vi vanligvis gjør. Vær enda mer empatisk enn du pleier i din kommunikasjon. Situasjonen i seg selv inviterer til det, se på det som en mulighet til å trene på empati i din kommunikasjon. Unngå for all del å spille på den frykten mange nå føler på. Det tjener ikke samfunnet og vil få deg til å fremstå som en opportunist, i verste fall kjeltring.

Tenk langsiktig

Det er kanskje ikke tiden for de mest offensive salgsbudskapene eller det vanlige jaget fra salg til salg. Tenk langsiktig og bygg relasjon med dine kunder. Minn dem på hvilket problem du kan løse for dem. Gjør dem klar over at du er der for dem når de trenger deg, og vær tilgjengelig hvis de trenger deg. Kundene kommer kanskje ikke tilbake akkurat nå, men en dag kommer de og da er det jo fint om de kommer tilbake til deg.

By kunden på noe av verdi

Vær raus og gavmild, gjør bedriften din verdifull for dine kunder. Det er verken vanskelig eller spesielt tidkrevende. Bruk kompetansen din og få det ned i skriftlig form, enten som PDF, eBok eller i nyhetsbrevet ditt. Her er noen forslag; «Ukentlige middagsmenyer», «Treningsøvelser du kan gjøre hjemme», «Slik setter du sykkelen i stand til sommersesongen» eller «Slik får du et bedd som blomstrer hele sommeren». Du kan også sette opp gratis webinar eller online kurs. Gjør det som vil passe best for din bedrift og den bransjen du driver i.

Lag planer

Coronakrisen slo inn over oss ganske brått. Det gikk fra tilnærmet normale tilstander til krise over natten. Men det er ofte slik det er med kriser, de kommer brått og noen ganger uventet. Og det var nok mange av oss som plutselig forstod at vi ikke hadde planer for kommunikasjon i krisetider. Bruk tiden nå til å lage de planene.

Når vi snakker om tidsperspektiver så kommer dette veldig an på en rekke omstendigheter. Både hvor lenge selve krisen varer, hvor lang tid samfunnet bruker på å reise seg etter krisen og hvordan «stemningen» er i samfunnet. Jeg tror vi kan se for oss 3 ulike faser vi må tilpasse kommunikasjonen vår til:

  1. Krisefasen som er den vi befinner oss i nå og hvor du kan følge rådene over. Jeg vil anta at denne kan vare ett sted fra 2 måneder og verste fall så mye som 12 måneder. My guess is as good as any.
  2. En post krisefase som er den perioden fra krisen regnes som over til samfunnet er tilbake i en tilnærmet normalsituasjon. Her bør vi legge kommunikasjonen på ett sted mellom krise og normal. Jeg antar at dette kan vare ett sted mellom 6 måneder og kanskje så mye som 2-3 år etter at krisen er over. Stemningen i samfunnet og befolkningen vil ha mye å si for når vi kan gå tilbake til normal kommunikasjon. I post krisefasen er fortsatt viktigere enn ellers å vise forståelse og empati.
  3. Normalfasen vil gradvis komme og igjen legge oss på et litt mer offensivt nivå.

Bruk tiden nå til å lage disse kommunikasjoneplanene så er du også klar til neste krise. Selv om vi alle håper at det aldri kommer en til.

Med det ønsker jeg deg lykke til, håper du kommer deg vel gjennom og at vi ses på andre siden. Bruk tiden godt og vit at det som ikke dreper en gjør en sterkere. Ta vare på deg selv og dine nærmeste, både familie, venner, kolleger og ansatte.

Estimert lesetid

minutter

Kategorier

Emner

 Del innlegg

Abbonér

Relaterte Innlegg

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Enten du har en nettbutikk du må oppgradere, eller du skal starte en helt ny nettbutikk så må du på et tidspunkt velge hvilken netthandelsløsning du skal bruke. Det finnes en rekke løsninger og enda flere tilbydere. Bare det å velge en løsning eller leverandør kan bli både tidkrevende og kostbart. Her skal du få noen tips på veien som jeg håper kan hjelpe deg når du skal finne din nye netthandelsløsning.

Den «nye» kundereisen

Den «nye» kundereisen

Internett har fundamentalt endret hvordan vi handler produkter og tjenester. Det kan ikke lenger kalles en salgsprosess, for det er i realiteten kjøpsprosess. Hvor bevisst er du på dette når du fatter strategiske beslutninger for din bedrift?

Har du noe på hjertet? Send oss noen linjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This