Kassasystemskjerm sett ovenfra hvor du ser hånden til en kunde som betaler med mobiltelefonen sin

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Nettbutikk

"Enten du har en nettbutikk du må oppgradere, eller du skal starte en helt ny nettbutikk så må du på et tidspunkt velge hvilken netthandelsløsning du skal bruke. Det finnes en rekke løsninger og enda flere tilbydere. Bare det å velge en løsning eller leverandør kan bli både tidkrevende og kostbart. Her skal du få noen tips på veien som jeg håper kan hjelpe deg når du skal finne din nye netthandelsløsning."

Gjør godt forarbeid når du skal velge nettbutikkløsning

Det første du bør gjøre er å definere behovene dine.

  • Hva selger du?
  • Hvem skal du selge til?
  • Hvilke funksjoner må du ha, og hvilke funksjoner kunne vært kjekt å ha?
  • Hvem er konkurrentene dine, og hvordan ser nettbutikkene deres ut?
  • Ser du noe kan gjøre annerledes og bedre?
  • Hvilke andre systemer bruker eller har du behov for?
  • Bør eller må de kunne integreres med netthandelsløsningen?
  • Hvilke behov kan komme til oppstå i fremtiden?

Er noen av spørsmålene du må ha svar på før du begynner jakten på netthandelsløsingen som er perfekt for akkurat din virksomhet.

Bruk god tid på denne prosessen og få det inn i en løsningsbeskrivelse.

Du trenger ikke å tenke på hvordan behovene dine kan eller skal løses rent teknisk men, det er viktig at du beskriver hvilke funksjoner du har behov for.

Allerede her kan det være greit å være sette en prioritering på funksjonene du trenger og ønsker deg. Hva er need-to-have og hva er nice-to-have?

Løsningsbeskrivelsen skal gi potensielle leverandører en god oversikt over hva du har behov for når de skal forberede en work shop eller gi deg et tilbud.

Skal du eie eller leie nettbutikken din?

I hovedsak kan du velge mellom to typer netthandelsløsninger; propriertært eller open source.

Av proprietære løsninger så er kanskje Shopify, Shopify Plus, MyStore og 24Nettbutikk de mest kjente her i Norge.

Mens både WooCommerce og Magento er open source løsninger som du sikkert også har om.

Proprietære løsninger er utviklet av et selskap som skal tjene penger på å selge løsningen de har utviklet. De eier kildekoden, deler ikke denne og gjør selv all utvikling av funksjonalitet på sin løsning.

Netthandelsløsninger med åpen kildekode (open source) er drevet av organisasjoner og siden kildekoden er åpen, kan «hvem som helst» utvikle funksjonalitet til løsningene.

Det er fordeler og ulemper med begge deler, og det er flere faktorer som spiller inn på ditt valg, herunder også budsjettet ditt.

Hvis du vil lese mer om de 10 mest brukte nettbutikkløsningene verden så gir denne artikkelen en grei oversikt.

Proprietære nettbutikkløsninger du leier

Fordelene med propreitære løsninger er at de ofte er enkle og raske å komme i gang med. De krever ingen tekniske forkunnskaper og er som oftest enkle å jobbe i.

Investerigskostnaden er som oftest også lavere enn for løsninger med åpen kildekode. Du betaler en fast månedlig sum basert størrelsen på butikken og de funksjonene du har behov for.

Ulemper ved proprietære systemer er sidene fra samme leverandør ofte vil se veldig like ut.

Et trent øye vil ganske raskt kunne se hvilken løsning som brukes bare ved å åpne forsiden. Derfor er det kanskje ikke en god løsning hvis du har behov for å skille deg ut.

Velger du en propreitær løsning er du også låst til denne leverandøren.

Skulle du for eksempel få behov for en funksjonalitet de ikke har, og som ikke er etterspurt av andre kunder de har, kan det både ta tid og koste deg dyrt å få denne funksjonaliteten utviklet.

Det kan også være at løsningen fungerer fint for deg, men ikke samarbeidet med leverandøren.

Ved er slikt tilfelle, kan du ikke ta med deg løsningen til en annen leverandør. Fordi det er bare leverandøren du allerede har som kan utvikle på den løsningen.

Da må du enten velge å bli værende i et samarbeid du ikke er fornøyd med eller bytte netthandelsløsning.

Skulle leverandøren gå konkurs har du ikke noe valg, da må du ta kostnadene ved å bytte løsning.

Nettbutikker du selv eier med åpen kildekode

For løsninger med åpen kildekode er det egentlig litt motsatt.

Du trenger ikke nødvendigvis tekniske forkunnskaper her heller, men det tar som oftest litt lenger tid å få nettbutikken ferdig. Med litt opplæring fra leverandøren vil du fint kunne gjøre de daglige oppgavene i et open source system også.

Investeringskostnaden vil også nesten alltid være høyere.

Om de løpende kostnadene blir lavere, like høye eller kanskje til og med høyere enn med tilsvarende proprietær løsning, vil avhenge av funksjonalitet samt support- og sikkerhetsnivå.

Fordelene med en åpen kildekodeløsning er at du får en utrolig fleksibel og skalerbar netthandelsløsning, designet akkurat slik som du vil, og som du eier.

Du vil «aldri» vokse ut av WooCommerce eller Magento.

Tar man WooCommerce som eksempel, som er verdens mest anvendte netthandelsløsning, så er det store sjanser for at funksjonene du trenger allerede finnes. Og finnes de ikke kan du sette utviklingen ut på anbud, konkurranse gir bedre priser.

Er du ikke fornøyd med leverandøren din, eller de går konkurs, kan du ta med hele løsningen til en annen leverandør med teknisk kompetanse på den løsningen du bruker.

Uten nedetid og kostnader til å bygge alt på nytt. Og det finnes mange selskaper i Norge som har spesialisert seg på både WooCommerce og Magento.

Er du usikker på om det er properitært eller open source som er det rette for deg kan du alltids innhente tilbud på begge deler før du tar en endelig avgjørelse.

Innhente tilbud

Når du har definert dine behov og ført det ned i en løsningsbeskrivelse er det på tide å innhente tilbud. Det kan være ganske store forskjeller så jeg anbefaler deg å gå bredt ut.

Er du usikker på om det er en propreitær eller open source løsning som er det rette for deg kan du innhente tilbud på begge deler.

I tillegg til å be om tilbud på den løsningen du har skissert, be om å få opplyst hvilke timepriser leverandørene opererer med på ulike utviklingsoppgaver.

Det kan også være lurt å sjekke om de kan tilby server og hvilke kostnader har de i så fall på hosting, backup og sikkerhetsløsninger.

Det er en fordel å ha alt på ett sted.

En annen ting som kan være lurt, er å be om informasjon om hvor mange ansatte de ulike tilbyderne har.

Dette vil fortelle deg noe hvilken kapasitet de har både mht. leveranse og support.

Hvis du har behov for markedsføringstjenester (Facebook, Google, e-post osv) kan det også være lurt å spørre om de også tilbyr disse tjenestene. Det vil spare deg både tid og penger i det lange løp.

Leverandører av proprietære systemer vil som oftest kunne gi deg en god oversikt over funksjoner og priser på nett. Her kan du enkelt sammenlikne disse med løsningsbeskrivelsen din.

Husk å sjekke hvilke av dine behov de evt. ikke kan dekke. Så er det egentlig bare å sammenlikne de som matcher behovene dine og se hvor du får mest for pengene.

Leverandører av open source løsninger vil, med mindre du bare trenger en veldig enkel løsning, som oftest kunne gi deg et prisestimat basert løsningsbeskrivelsen din.

De fleste slike leverandører vil tilby en workshop i forkant av et endelig tilbud. Dette er for at leverandøren skal kunne få en fullstendig oversikt over bedriften din og behovene dine.

Når de har det kan gi deg et konkret løsningsforslag med prosjektplan og pris på prosjektet. Denne workshoppen vil normalt være på en dag og normalt være noe du betaler for.

Bare sørg for at du i etterkant av workshoppen får det du betaler for; et dokument som beskriver de foreslåtte tekniske løsningene, designforslag og funksjonalitet.

Dersom du ikke føler at «kjemien stemmer» med en leverandør etter workshop, kan du ta med deg dokumentet til en annen leverandør så du slipper å gjøre workshoppen en gang til.

Vurdere tilbud og velge leverandør

Som alle andre oppegående mennesker ønsker du best mulig kvalitet til lavest mulig pris.

En veldig enkel og oversiktlig måte å vurdere tilbudene du har mottatt er å sette opp et par Excel ark; ett ark hvor du lister funksjonaliteten du har etterspurt (skill mellom need-to-have og nice-to-have funksjonalitet) og ett ark hvor du fører inn prisene.

Med et enkelt poengsystem kan du få en objektiv rangering av de ulike tilbyderne basert på i hvilken grad de oppfyller dine krav og prisnivået de ligger på.

Vil du ha tilsend ferdig mal i Excel? Send oss en mail til post@x3digital.no med ditt navn, telefonnummer og bedrift hvor du ber om å få tilsendt Excel leverandørvurdering, så sender vi deg den, helt uten kostnad.

Personlig har jeg alltid styrt unna det eller de aller billigste tilbudene, spesielt hvis det er store avvik mot medianen.

Det er som regel en sammenheng mellom pris og kvalitet, man får det man betaler for.

Jeg blir også skeptisk til leverandører som ikke tilbyr support/vedlikehold, backup og sikkerhetsløsninger som kan være kritiske for nettbutikker.

Når du innhenter informasjon, vurderer leverandører og tilbud så kan det være greit å være klare over følgende: de aller fleste levererandører tilbyr ett netthandelssystem. Enten en proprietær løsning eller en open source løsning.

Og de vil selvfølgelig selge det de har.

Det er på ingen måte noe galt i det, men når du nå er klar over det, så kan du ta det med i betraktningen og beslutningsgrunnlaget ditt.

Har du noen spesielle erfaringer i forbindelse med valg en nettbutikkløsning? Legg for all del igjen en kommentar nedenfor!

Estimert lesetid

7 minutter

Kategorier

Emner

 Del innlegg

Abbonér

Relaterte Innlegg

Den «nye» kundereisen

Den «nye» kundereisen

Internett har fundamentalt endret hvordan vi handler produkter og tjenester. Det kan ikke lenger kalles en salgsprosess, for det er i realiteten kjøpsprosess. Hvor bevisst er du på dette når du fatter strategiske beslutninger for din bedrift?

Har du noe på hjertet? Send oss noen linjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This