Multikanal, krysskanal og omnikanal – hva er egentlig forskjellen?

eHandel, Multikanal, Nettbutikk, Varehandel

"Multikanal, krysskanal og omnikanal er begreper man hører oftere og til stadighet brukes de om hverandre. Allikevel er det noen viktige forskjeller det er greit å vite om."

Multikanal, krysskanal og omnikanal er begreper man hører stadig oftere.

Mitt inntrykk er at benyttes litt om hverandre og at det er en del forvirring der om hva som faktisk er hva. Jeg tenkte derfor det var greit å gi en liten oppklaring på forskjellene mellom disse.

Begrepene benyttes også ulike bransjer.

Man snakker om multikanal markedsføring og omnikanal varehandel. I denne artikkelen omhandler først og fremst begrepenes bruk og betydning innen varehandel.

Kort fortalt så omfatter alle begrepene strategier for å treffe eller nå kunder i flere kanaler, men det er noen klare forskjeller som skiller disse tre strategiene.

Det handler egentlig om hvor sømløst de ulike kanalene henger sammen. En tenkt naturlig utvikling ville være å bevege seg fra til multikanal, til krysskanal før man til slutt tar steget over til omnikanal.

Omnikanal er altså den mest sømløse strategien av de tre, men la oss begynne med det første.

Multikanal

Vi kan kalle det multikanal varehandel når en varehandelsbedrift benytter seg flere kanaler til å kommunisere med og selge til kundene sine, uten at disse kanalene er samkjørte.

Det vil si at hver benyttes hver for seg eller i en begrenset kombinasjon.

Et eksempel på dette kan være en fysisk butikk som også selger på nett og kommuniserer med kunden sine på e-post, messenger og telefon, men uten at disse kanalene er knyttet sammen.

Kunder kan kanskje ikke bruke den samme rabattkupongen i både butikk og på nett, eller returnere varer kjøpt på nett i butikk eller omvendt.

Tilsvarende, når vi snakker om en multikanal markedsføringsstrategi så betyr det at vi markedsfører i flere kanaler, men kanalene operer uavhengig av hverandre.

Kundedata fra hver kampanje blir liggende i hver enkelt markedsføringskanal og er ikke sømløst knyttet sammen.

Det vil defineres som en multikanal markedsføringsstrategi hvis en bedrift gjennomfører e-postkampanjer og annonserer på Facebook og Google, men dataene fra hver enkel kanal blir liggende separat i hhv. EMS-et, Facebook og Google.

Krysskanal

Krysskanal går ett steg videre i forhold til multikanal, men medfører ikke en total og sømløs integrasjon mellom de ulike kanalene.

Det vil kunne defineres som krysskanal varehandel hvis man kjøpe en vare på nett og returnere den i butikk. Eller man kan bruke den samme rabattkupongen både i den fysiske butikken og på nett.

En krysskanal varehandelsbedrift har altså implementert en viss grad av integrasjon mellom de ulike kanalene, men strategier og målsetninger håndteres separat enten for hver kanal eller hver integrasjon.

Omnikanal

Omnikanal varehandel er en fullstendig og sømløs integrasjon av alle bedriftens salgs- og kommunikasjonskanaler.

Det er ingen barrierer mellom fysisk butikk og netthandel. Kjøper du på nett kan du returnere i butikk og omvendt.

Rabattkupongen kan brukes i alle salgskanaler. Man kan bestille på nett og hente i butikk, eller prøve og betale i butikk og få varen levert hjem.

Når du prøver en vare i butikk kan du skanne er QR kode og få informasjon om produktet på mobilen. Eller kanskje produktet er påført en beacon slik at produktinformasjonen automatisk vises på en skjerm på prøverommet når du tar det med deg inn.

Omnikanal varehandel omfatter også en omnikanal markedsføringsstrategi med mye overganger mellom de ulike kontaktflatene.

Det er uten betydning hvor kunden starter sin kjøpsprosess. Data samles i ett sentralt system og leverer rett informasjon på rett sted til rett tid.

Hvorfor skal du forholde deg til disse begrepene

Det er åpenbart at omnikanal varehandel er langt mer krevende å oppnå og gjennomføre enn både multikanal og krysskanal.

Likevel er det å kjenne til begrepenes og deres betydning er avgjørende for alle som driver med varehandel i dag. Det setter deg i stand til å velge en strategi og gjennomføre den ut ifra ressursene og mulighetene bedriften har.

Med kunder som får stadig større forventninger til å få informasjon og kjøp der og når det passer dem, er det også viktig å søke å møte disse forventningene.

Å strekke seg mot en krysskanal varehandelstrategi vil derfor være å anbefale, og er noe som er oppnåelig for de fleste.

En omnikanal varehandelsstrategi er mer krevende og foreløpig kanskje bare for de med litt størrelse, men veien til omnikanal går ofte via multi- og krysskanal så det er ingen grunn til ikke å begynne å gå opp løypa.

Hvis du vil vite mer om emnet finner du en god og utfyllende artikkel om omnikanal varehandel fra Magma.

Vi har også en episode om dette på Markedspodden, den finner du her eller i din favoritt podcastspiller.

Estimert lesetid

4 minutter

Kategorier

Emner

 Del innlegg

Abbonér

Relaterte Innlegg

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Hvilken nettbutikkløsning skal jeg velge?

Enten du har en nettbutikk du må oppgradere, eller du skal starte en helt ny nettbutikk så må du på et tidspunkt velge hvilken netthandelsløsning du skal bruke. Det finnes en rekke løsninger og enda flere tilbydere. Bare det å velge en løsning eller leverandør kan bli både tidkrevende og kostbart. Her skal du få noen tips på veien som jeg håper kan hjelpe deg når du skal finne din nye netthandelsløsning.

Den «nye» kundereisen

Den «nye» kundereisen

Internett har fundamentalt endret hvordan vi handler produkter og tjenester. Det kan ikke lenger kalles en salgsprosess, for det er i realiteten kjøpsprosess. Hvor bevisst er du på dette når du fatter strategiske beslutninger for din bedrift?

Har du noe på hjertet? Send oss noen linjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Pin It on Pinterest

Share This